15.12.08

Bacalah

1. Dari mana asal kentut? Dari gas dalam usus. Gas dalam usus berasal dari udara yg kita telan, gas yang menerobos ke usus dari darah, gas dari reaksi kimia & gas dari bakteria dalam perut.
2. Apa komposisi kentut? Bervariasi. Makin banyak udara anda telan, makin byk kadar nitrogen dlm kentut . Adanya bakteria serta reaksi kimia antara asam perut & cairan usus menghasilkan karbon dioksida. Bakteria juga menghasilkan metana & hidrogen. berapa banyak udara tertelan, jenis bakteria dalam usus, berapa lama kita menahan kentut. Makin lama menahan kentut,makin besar proporsi nitrogen, krn gas-gas lain terabsorbsi oleh darah melalui dinding usus. Orang yang makan ngan gelojoh, kadar oksigen dlm kentut lebih banyak krn tubuh dia tak sempat mengabsorbsi oksigen.

3. Kenapa kentut berbau busuk? kentut berbau krn kandungan hidrogen sulfida & merkaptan. Kedua bahan ni mengandungi sulfur(belerang). Makin banyak kandungan sulfur dalam makanan, makin banyak sulfida & merkaptan diproduksi oleh bakteria dlm perut, & makin busuklah kentut anda (safri)..
Telur & daging punya peranan besar dlm memproduksi bau busuk kentut. Kacang berperanan dalam memproduksi bunyi kentut, bukan bau busuk...
4. Kenapa kentut menimbulkan bunyi? krn adanya vibrasi lubang anus time kentut dihasilkan. Kerasnya bunyi bergantung pada kecepatan gas.
5. Kenapa kentut yg busuk itu panas & senyap? Salah satu sumber kentut adalah bakteria. Fermentasi bakteria & proses pencernaan memproduksi panas, hasil sampingnya adalah gas busuk.
6. Berapa banyak kentut diproduksi sehari? Rata-rata setengah liter sehari dalam 14 kali kentut.
7. Berapa waktu yang diperlukan oleh kentut untuk melakukan perjalanan ke hidung orang lain? ..bergantung pd keadaan udara, spt kelembaban, suhu,kecepatan & arah angin, berat molekul gas kentut, jarak antara 'transmitter' dengan 'receiver'. .. Kalau kite xprasan kentut dalam bbrp saat, bererti kentut mengalami penyebaran di udara & hilang ditelan udara selama-lamanya. Kecuali kalau anda kentut di ruang sempit, spt dlm lif, keta, atau kat cll centre konsentrasinya lebih byk, sehingga baunya akan tinggal dalam waktu yg lama sampai akhirnya diserap dinding.
9. Apakah setiap orang kentut? Sudah pasti, sleagi masih hidup. Sesaat lps meninggal pun orang masih blh kentut.
10. Betulkah laki kentut lebih kerap daripada perempuan? Takda maknenye.. Kalau btl, maknenye perempuan suke menahan kentut, & bile time diorg lepaskan kentut yg dah diperam lame, ..jeezzzz!!!!...pompuan ke tu?
11. bile biasanya orang kentut? Pagi hari, yang disebut "morning thunder".
12. Mengapa makan kacang blh menyebabkan banyak kentut? kacang mengandungi zat gula yg tak blh dicerna tubuh. Jagung,kubis, susu juga penyebab banyak kentut (bukan baunya!).
13. Selain makanan, apa lg penyebab kentut? Udara yang tertelan, makan terburu-buru, makan tak dikunyah btol, soft drink, naik flight (AIRASIA..haha..sbb tekanan udara lebih rendah, sehingga gas di dalam usus mengalami ekspansi & muncul sebagai kentut.
14. Apakah kentut sama dengan sendawa, tapi muncul dari lain lubang? Tidak... sendawa muncul dari perut, komposisi kimianya lain dengan kentut. Sendawa mengandung udara lebih byk, kentut mengandungi gas yang dihslkan oleh bakteria dgn lbh byk.
15. Kemana perginya gas kentut kalau ditahan tidak dikeluarkan? kentut akan berpindah ke bahagian atas menuju ke usus tp lama2 akan keluar jugak.. Jadi kentut xkan ilang, cume mengalami penundaan( delayed mcm flt airasia jugak)...
16. Mungkinkah kentut terbakar? Bisa saja. Kentut mengandungi metana, hidrogen ..bile dibakar, nyala dia berwarna biru krn adanya kandungan unsur hidrogen.
17. Blh x kentut menyalakan mancis? da hell??!!...konsistensinya lain, suhunya tak cukup panas untuk memulakan pembakaran.
18. Mengapa kentut anjing & kucing lebih busuk? ...Kerana anjing & kucing adalah karnivor (pemakan daging). Daging kaya ngan protein. Protein mengandung banyak sulfur, jadi bau kentut binatang ni lebih busuk.Lain dengan herbivor seperti kambing, kuda,gajah, yang meghslkan kentut lebih banyak, lebih lama, lebih keras bunyinya, tapi kurang bau...tapi ade gak bdk CALL CENTRE KUL bile kentut...mak aiihhh...mmg xterkata...blh 'hang' kejap bile terbau... nak tau sape?..tanye ejol...
19. Betulkah pening kepala kalau mencium bau kentut 2-3 kali berturut-turut? Kentut mengandung sedikit oksigen, mungkin sedikit sj yg mengalami pening kepala kalau mencium bau kentut terlalu byk..so berkentut dekat ngan yg migrain mmg x digalakkan...

den nak tokok sikit la....kalo berhajat nak kentut boleh lah isi borang survey ini kat http://www.fartsurvey.com/

1 comments:

eden said...

yo la tu...aghap-aghap boto la eh teori ko tu...cumo eh...macam mano nak buek kontut den lobihh wangi dan nyaring...macam bunyi Rx-Z 150

Post Terkini

Recent Post []

Keluarga Kami

Family Members []

  • Zainuddin

  • Fatimah

  • Abdul Wahab

  • Ibrahim

  • Nyonya (Deceased)

  • Md. Som

  • Faridah

Best View


Spreadfirefox Affiliate Button

About Keluarga Taboh


Ayahnda Haji Abdullah bin Abu Noh


Bonda Hajah Basiah binti Ibrahim

Dengan perkenan dan titah printah dari kedua keluarga, Abdullah bin Abu Noh dan Basiah binti Ibrahim, telah di ijab kabulkan pada tahun 1940 (butiran lain tak tahu! sebelum perang jepun!) dan hasil perkongsian hidup mereka telah dikurniakan tujuh (7) orang anak - Zainuddin, Fatimah, Abdul Wahab, Ibrahim, Md. Som, Nyonya dan Faridah. Seorang telah meninggal dunia sedari usia kecil - Nyonya.

Kedua-duanya telah menunaikan Ibadah Haji pada 1985 dan Haji Abdullah telah kembali ke rahmahtullah pada June 6, 1991 manakala pasangan beliau; Hajah Basiah pada Ogos 27, 1998. Kedua-dua mereka telah dikebumikan di tanah perkuburan Islam Cherana Puteh, Alor Gajah.
 
Keluarga Taboh - Template By Blogger Clicks