6.12.08

Perahu Retak

Perahu Negeriku - Perahu Bangsaku
menyusuri gelombang
semangat rakyatku kibar benderaku
menyeruak lautan - langit membentang
cakrawala di depan - melambai tantangan

di atas tanahku - dari dalam airku
tumbuh kebahagiaan
di sawah kampungku di jalan kotaku
terbit kesejahteraan
tapi ku heran
di tengah perjalanan
muncullah ketimpangan
aku heran aku heran
yang salah dipertahankan
aku heran aku heran
yang benar disingkirkan

perahu negeriku perahu bangsaku
jangan retak dindingmu
semangat rakyat ku derap kaki tekadmu
jangan terantuk batu
tengah pertiwi anugerah illahi
jangan ambil sendiri
tanah pertiwi
anugerah illahi - jangan makan sendiri

aku heran aku heran
satu kenyang - seribu kelaparan
aku heran aku heran
keserakahan diagungkan
aku heran aku heran
yang salah dipertahankan
aku heran aku heran
yang benar disingkirkan

*********************************************************

Ini adalah puisi yang dinukil dari catatan pemuzik Indonesia. Barangkali iramanya tidak bisa dapat memikat mana-mana remaja atau mungkin sesiapa, kerana alunan muziknya kurang memikat, malah saya sendiri kurang masyuk bila mendengarnya. Namun apa yang menarik minat saya kepada lirik ini, lihat sahaja pada setiap bait-bait yang disusun, begitu sinis dan amat bermakna. Tidak usah dilerai setiap kalimah, kerana ia bisa zahir sendiri. Justeru, untuk siapa bait-bait puisi ini. Apakah untuk aku? untuk kalian? atau untuk Pak Menteri kita?

Pada siapa yang mahu cuba mendengarnya (MP3) bisa pilih lagu dari play list berikut. Cumanya, harus sabar ya kang mas!! nugguin ianya keluar. bentar ya!!

Powered by eSnips.com


0 comments:

Post Terkini

Recent Post []

Keluarga Kami

Family Members []

  • Zainuddin

  • Fatimah

  • Abdul Wahab

  • Ibrahim

  • Nyonya (Deceased)

  • Md. Som

  • Faridah

Best View


Spreadfirefox Affiliate Button

About Keluarga Taboh


Ayahnda Haji Abdullah bin Abu Noh


Bonda Hajah Basiah binti Ibrahim

Dengan perkenan dan titah printah dari kedua keluarga, Abdullah bin Abu Noh dan Basiah binti Ibrahim, telah di ijab kabulkan pada tahun 1940 (butiran lain tak tahu! sebelum perang jepun!) dan hasil perkongsian hidup mereka telah dikurniakan tujuh (7) orang anak - Zainuddin, Fatimah, Abdul Wahab, Ibrahim, Md. Som, Nyonya dan Faridah. Seorang telah meninggal dunia sedari usia kecil - Nyonya.

Kedua-duanya telah menunaikan Ibadah Haji pada 1985 dan Haji Abdullah telah kembali ke rahmahtullah pada June 6, 1991 manakala pasangan beliau; Hajah Basiah pada Ogos 27, 1998. Kedua-dua mereka telah dikebumikan di tanah perkuburan Islam Cherana Puteh, Alor Gajah.
 
Keluarga Taboh - Template By Blogger Clicks