2.6.09

Tekanan Darah Rendah
Hypotension

Telah dilaporkan sewaktu arwah nenek Hajah Basiah masih hidup, bahawa beliau sering sahaja pitam atau gelap mata, juga pernah dilaporkan bahawa Dato' Ibrahim sewaktu berkhidmat di Argentina (kalau tidak silap) pernah menjalani rawatan kerana mengalami tekanan darah rendah dan kini, yang terbaru, Isteriku, Faridah a.k.a Mak Busu juga mengalami masalah yang sama iaitu Tekanan Darah Rendah a.k.a Hypotension. Beliau dikesan apabila kami menjalani "free" health screening oleh badan bukan kerajaan (promosi la...apa lagi). Simptom-simptom sebenarnya sudah ada, tapi beliau tidak mengesyaki apa-apa la, iaitu, pening-pening lalat (tapi bukan lalat yang pening), terasa hendak muntah selepas makan (tapi tidak hamil tau), dan bila dah duduk lama, nak bangun mula kepala rasa pusing. Jadi adakah ini kesinambungan "baka" (bukan borr ehh...) atau keturunan!?

Jadi di sini diperturunkan sedikit maklumat mengenai idap-idapan ini sebagi pengetahuan am, untuk kertas I STPM 2009. Namun untuk maklumat tambahan sila bertanyakan kepada Mak Temah, Kondong.

Bacala yer.....
[]

Alamak Omputeh la plak.....cubo la yo....



Understanding Low Blood Pressure - Diagnosis & Treatment

How Do I Know If I Have Low Blood Pressure?
Your doctor can diagnose you with low blood pressure. Symptoms of dizziness and lightheadedness when you stand up don't necessarily mean that you have postural hypotension, or low blood pressure. A wide range of underlying conditions may cause your symptoms. It's important to identify the cause of low blood pressure so appropriate treatment can be given.

Your doctor will look at your medical history, age, specific symptoms, and the conditions under which the symptoms occurred. He or she may perform repeated evaluation of your blood pressure and pulse rate -- after you've been lying down for a few minutes and within 2-5 minutes after you stand quietly.

Other tests may be performed, such as an ECG (electrocardiogram) to measure heart rate and rhythm problems and an echocardiogram (an ultrasound test to visualize the heart). You may also have blood tests to look for anemia or problems with your blood sugar levels.

More sophisticated home ECG monitoring (a Holter monitor or "event" monitor) may be necessary to check for heart problems that occur intermittently.

An exercise stress test or electrophysiology test (EP test) may also be helpful.
Serious forms of postural hypotension may require a test called a "tilt table" test. This test evaluates the body's reaction to position and changes in position. The person lies on a table, is safely strapped in, and the table is raised to an upright position for up to an hour. Blood pressure, heart rate, and symptoms are recorded. Often, medications are given to help guide treatment.

What Are the Treatments for Low Blood Pressure?

If you have an underlying medical problem that causes low blood pressure, seek treatment for the underlying condition. For many people, chronic low blood pressure can be effectively treated with diet and lifestyle changes.
Initially, your doctor may counsel you to increase your blood pressure by making these simple changes:
  • Eat a diet higher in salt
  • Decrease your intake of caffeine
  • Drink lots of nonalcoholic fluids -- a minimum of 8 glasses per day. Sports drinks that are high in sodium and potassium are recommended, especially during exercise or in hot weather.
  • Drink more fluids during hot weather and while sick with a viral illness, such as a cold or the flu.
  • Have your doctor evaluate your prescription and over-the-counter medications to identify any that may be causing your symptoms.
  • Get regular exercise to promote blood flow.
  • Be careful when rising from a lying down or sitting position. To improve circulation, pump your feet and ankles a few times before standing up. Then proceed slowly. When getting out of bed, sit upright on the edge of the bed for a few minutes before standing.
  • Elevate the head of your bed at night by 5 to 20 degrees, by placing bricks or blocks under the head of bed.
  • Avoid heavy lifting.
  • Avoid straining while on the toilet.
  • Avoid prolonged exposure to hot water, such as hot showers and spas. If you get dizzy, sit down. It may be helpful to keep a chair or stool in the shower in case you need to sit; to help prevent injury, use a nonslip chair or stool designed for use in showers and bath tubs.
  • To avoid problems with low blood pressure and lessen episodes of dizziness after meals, try eating smaller, more frequent meals. Rest after eating. Avoid taking low blood pressure drugs before meals.
  • If needed, use elastic support (compression) stockings that cover the calf and thigh. These may help restrict blood flow to the legs, thus keeping more blood in the upper body.


If these measures don't lessen the problem, you may need medication.

The following medications have been proven effective in treating low blood pressure.
  • Fludrocortisone. Fludrocortisone is a mineralocorticosteroid that appears to be effective for most types of postural hypotension, or low blood pressure. It works by promoting sodium retention by the kidney, thereby causing fluid retention and some swelling, which is necessary to improve blood pressure. But this sodium retention also causes a loss of potassium. So when taking fludrocortisone, it's important to get adequate amounts of potassium each day. Fludrocortisone has none of the anti-inflammatory properties of cortisone or prednisone and is not a muscle-building agent.
  • Midodrine. Midodrine activates receptors on the arterioles (smallest arteries) and veins to produce an increase in blood pressure. Studies show that it's effective in improving standing blood pressure in people with postural hypotension related to nervous system dysfunction, such as those with Shy-Drager syndrome.


Anggur ... !!?????
[]

Buah anggur terbukti dapat menyembuhkan tekanan darah rendah dan membantu fungsi hati dalam percobaan yang dilakukan oleh pakar kesihatan di USA, baru-baru ini.

Penemuan tersebut diterbitkan dalam Journal of Gerontology Biological Science mungkin dapat membantu mereka-mereka yang mengidapi tekanan darah rendah.

“Penemuan tersebut bagi menyokong teori yang mengatakan kurangnya pengambilan buah anggur akan terdedah kepada risiko penyakit jantung. Sebelumnya kita mengetahui untuk menghindari tekanan darah rendah harus mengambil sayur dan buah-buahan,” ujar penyelidik Cardioprotection Laboratory di Universitas Michigan dalam satu kenyataan.

Satu kajian yang dijalankan yang ditaja oleh pengeluar buah anggur di California, Seymour dan para penyelidik mengkaji kesan dari buah anggur mencampurkan di dalam makanan tikus. Hasilnya amat positif, tikus yang diberikan makan bercampur dengan anggur menunjukkan tiada berlakunya tekanan darah rendah berbanding dengan tikus-tikus yang tidak diberikan anggur.

Dr. Steven Bolling Universitas Michigan, mengatakan, beliau berpendapat flavonoids, semacam rantai kimia yang terdapat dalam buah anggur, teh hijau, koko dan tomato dapat memberikan kesan terhadap tekanan darah. Flavonoids telah ditunjukan dalam satu kajian terhadap kesihatan hati.

Setidak-tidaknya setiap individu dewasa mengambil 15 buah anggur dalam sehari untuk menyembuhkan tekanan darah dan menstabilkan fungsi hati disamping mengawal tekanan darah yang boleh mengakibatkan serangan jantung, kegagalan fungsi hati, stroke dan kegagalan ginjal.

4 comments:

Rantong said...

cuba Pharmaton.. dulu aku pun tekanan darah rendah pasal kurus.. cuba lah..

View Profile: Rantong™

Anonymous said...

hi...saya rase...saye ade penyakit ini lah sejak bpe bulan nie saye asyik nk pengsan ajek...cuace pulak panas.itu sebab saye tk suke keluar tgh hari pasal cuace panas.2 mgu lepas saya pengsan dalam lift nasib baik ade org tolong saya.saya perasan saya tk boleh angkat barng berat2 kalau tk saya mcm nak pitam.kalau dah habis makan saya rasa saya mcm nk muntah.kalau saya menyangkung atau baring tiba2 saya bagun saya pening...kwn saya ckp nie tekanan darah rendah..tpi saya masih muda lagi baru masok 20,takan saya dpt penyakit nie?adakah stress penyebab nye?

Anonymous said...

saya baru pegi klinik.. sebab demam.. and doctor check, saya mempunyai tekanan darah rendah.. merbahaya ke..? patutlaaa i selalu bangun tido atau baring lama2 i rasa mcm pening2.. mcm gelap2..

Anonymous said...

hi...tekan darah saya sentiasa rendah...pening2..rasa nak muntah lps makan..bkn rasa mmg muntah...kaki saya selalu sakit smpi x blh berjln..dr peha hingga ke tumit kaki..sakit urut..adala berpunca dr teka rendah...masa anak dara xada apa2...lps sj bersalin semua skt2 ni dtg...dah 4 thn masing sama juga...setiap hari terseksa sbb sakit kaki yg teramat sekali...nak bersama suami pun x blh....tlg saya

Post Terkini

Recent Post []

Keluarga Kami

Family Members []

  • Zainuddin

  • Fatimah

  • Abdul Wahab

  • Ibrahim

  • Nyonya (Deceased)

  • Md. Som

  • Faridah

Best View


Spreadfirefox Affiliate Button

About Keluarga Taboh


Ayahnda Haji Abdullah bin Abu Noh


Bonda Hajah Basiah binti Ibrahim

Dengan perkenan dan titah printah dari kedua keluarga, Abdullah bin Abu Noh dan Basiah binti Ibrahim, telah di ijab kabulkan pada tahun 1940 (butiran lain tak tahu! sebelum perang jepun!) dan hasil perkongsian hidup mereka telah dikurniakan tujuh (7) orang anak - Zainuddin, Fatimah, Abdul Wahab, Ibrahim, Md. Som, Nyonya dan Faridah. Seorang telah meninggal dunia sedari usia kecil - Nyonya.

Kedua-duanya telah menunaikan Ibadah Haji pada 1985 dan Haji Abdullah telah kembali ke rahmahtullah pada June 6, 1991 manakala pasangan beliau; Hajah Basiah pada Ogos 27, 1998. Kedua-dua mereka telah dikebumikan di tanah perkuburan Islam Cherana Puteh, Alor Gajah.
 
Keluarga Taboh - Template By Blogger Clicks